FLOWפעילותענפיםשיווקEnglish
ראשיSpiritאולטימייטגולףפריסטיילDDCGUTSFIELD EVENTS
 
פריסטייל
 
חוקי תחרות

טפסי שיפוט
חוקי ה- FPA
 
דף זה יכיל מידע רשמי בנושאי פריסטייל פריסבי תחרותי. כאן תוכלו למצוא את תקנון הפריסטייל כפי שמפורסם ע"י ה- FPA, את טפסי השיפוט וכו'.
 
aa
חוקי תחרות פריסטייל
אנחנו מביאים את עיקרי החוקים בשלב זה. בעתיד נפרסם את הפורמט המלא של החוקים לאחר בחינתם והתאמתם לתחרויות שיערכו בישראל.
הקדמה
פריסטייל הוא תנועה יצירתית עם צלחת מעופפת. פריסטייל תחרותי הוא ספורט שבו שחקן או קבוצה של שניים או שלושה שחקנים מבצעים תרגיל הכולל סדרה של זריקות, תפיסות ומהלכים תוך שימוש בצלחת אחת או יותר, אשר מבוצעים לצלילי מוזיקה. התרגיל מושווה לתרגילים אחרים שבוצעו ע"י מתחרים אחרים תוך שימוש בניקוד הניתן ע"י השופטים שמעריכים את התרגיל על בסיס רמת קושי, ביצוע והתרשמות אומנותית. השחקן או הקבוצה עם הניקוד הגבוה ביותר מוכרזים כמנצחים.
שיטת השיפוט
רמת קושי - Difficulty
 
כללי - יש לשפוט נסיונות ביצוע ולא רק הצלחות בביצוע. יש להתחשב בסיכון במהלך. במידה ובוצע נסיון סביר אבל הצלחת לא נתפסה, יש לתת לכך ניקוד נמוך במעט ממצב שבו נתפסה הצלחת. אם הנסיון רחוק מהצלחה, יש לתקן את ניקוד רמת הקושי בהתאם.
 
פרקי זמן לניקוד - רמת הקושי נמדדת בפרקי זמן של 15 שניות. בכל 15 שניות, קסטה תשמיע את המילה "נקד/Mark". יש לרשום תוצאה אחת המשקפת גם את התרגילים הקשים ביותר שבוצעו ב-15 השניות האחרונות וגם את רמת הקושי הכללית שנוסתה. יש לעשות שימוש בסולם ציונים של 0-10 (ציונים שלמים בלבד). בסוף פרק הזמן שהוקצב לתרגיל, יושמע הסימן "זמן/Time". אין להתחשב בתרגילים שבוצעו לאחר שהוכרז סיום פרק הזמן. יש למחוק את התוצאה הנמוכה ביותר ולחבר את שאר התוצאות. יש לחלק את הסכום במספר התוצאות שחוברו ולעגל לעשירית הקרובה ביותר.
 
גורמים המגדירים סיכון
 
משחק רציף - יש לתת קרדיט עבור הקושי שקיים בשילוב תנועות, ואף יותר בשילוב מהלכים.
 
רציפות - תרגילים שאינם רצופים בעקבות הפסקות או היסוסים יקבלו ציון נמוך יותר מתרגילים זהים שבוצעו באופן רציף.
 
אתגר טכני - יש לשקול האם התרגיל דורש יכולת ביצוע גבוהה אם ביצירת המגע עם הצלחת, הדיוק או הטיפול העדין בה.
 
אתגר פיזי - יש לשקול האם התרגיל דורש שליטה יוצאת דופן, גמישות או כוח. מהלכים שדורשים מהשחקן להיות הפוך, בתנועות גוף קשות או בגבולות היכולת יזכו בניקוד ע"פ שיקול זה.
 
משך זמן התנועה הקריטית - יש לשקול האם רמת האתגר הטכני ו/או פיזי עולה כתוצאה מהאטה או האצה בביצוע התרגיל. דוגמא אחת לשימוש בשיקול זה הינה משך "זמן עיוורון/Blind Time".
 
מורכבות ותזמון ביצוע תרגילים משותפים (Co-Ops) - תרגילים משותפים דורשים תזמון וקושי גבוהים בהרבה מתרגילים המבוצעים ע"י אדם בודד. יש לזכות את השחקנים בהתאם לרמת המורכבות והתזמון של התרגילים המשותפים.
התרשמות אומנותית - Artistic Impression
 
כללי - הציון של קטגוריית התרשמות אומנותית היא שילוב תוצאות של 5 תתי קטגוריות : גיוון, עבודת צוות, מוזיקה וכוריאוגרפיה, זרימה/צורה ורושם כללי. כל תת קטגוריה מקבלת ציון שנע בין 0.0 לבין 10.0. זרימה וצורה מקבלות כל אחת ניקוד שבין 0.0 ל- 5.0 ומחוברות יחד לצורך קביעת הניקוד בתת הקטגוריה.
 
גיוון - גיוון משקף את יכולת הקבוצה לשלב בין תחומים שונים בפריסטייל. המטרה העיקרית היא לגרום לכך שהמשחק לא יחזור על עצמו.
על תרגיל לשלב בין תחומים שונים של פריסטייל אבל שילוב זה לא חייב להיות מאוזן, שכן מהלכים מסוימים לא בהכרח מתאימים לכל תרגיל ויכולים לפגוע ברמת האטרקטיביות שלו.
יש לשפוט את התרגיל כרצף של רעיונות. יש לבדוק האם הקבוצה מציגה סדרה של רעיונות ייחודיים (ניקוד גבוה) או רעיון זהה שחוזר על עצמו (ניקוד נמוך). רעיון יכול להיות זריקה, תפיסה ואירוע דרמטי הכולל את הצלחת או רצף תרגילים חלקי מתוך קומבינציה שלמה.
יש להתמקד במשחק שכן ביצוע תרגיל זהה עם ידיים שונות או עם צלחת הפוכה אינו נחשב חזרה על אותו התרגיל. כמו-כן, גם קבוצה שמשחקת רק "עם כיוון השעון" או רק "נגד כיוון השעון" עדיין יכולה להשיג ניקוד גבוה.
חזרה יכולה גם כן להתבצע בצורה אומנותית באופן מכוון מראש. חזרה על תרגיל על מנת להמחיש רעיון אינה נחשבת בהכרח חזרה.
 
סוגי גיוון
 
זריקות - יכלול זריקות שונות, אחיזות שונות ושימוש בשתי ידיים.
 
תפיסות - יכלול תפיסות שונות וביצוע תפיסות בצורות שונות (עמידה לעומת קפיצה למשל, יד ימין לעומת יד שמאל וכו')
 
שליטה בצלחת - יכלול שימוש בטכניקות שונות (מהלכי שליטה, תנועות גוף קשות, Tip-ים, Brush-ים, שינוי זוויות, הפיכות וכו') וגיוון במצבי התנועה (עם ונגד כיוון השעון, שימוש ביד ימין ושמאל, מיומנות איטית או מהירה, שימוש ברגליים וכו') יש לשים לב האם מתבצעת חזרה מעייפת על מהלכים בתרגיל. יש להעריך הן את הגיוון בסוגים שונים של טכניקות שליטה בצלחת והן את הגיוון בתוך הטכניקה עצמה.
 
מהלכים משותפים (Co-Ops) - יכלול יכולות שליטה בצלחת המצוינות לעיל ובנוסף גם את המרחק בין בני הזוג וההגבלה ההדדית ביניהם. קבוצות שיציגו יצירתיות וגיוון במהלכים משותפים ימנעו מחזרה מעייפת. על השופטים להתחשב במגוון ביצוע המהלכים המשותפים בתרגיל בצורה כוללת שכן מהלכים אילו יכולים להיות מבוצעים מסיבות אומנותיות.
 
עבודת צוות - יש להעריך את איכות וכמות המהלכים המשותפים וקטעי הזרימה המהירים. יש להעריך את הכמות הן במושגים של הזמן הכולל של מהלכים אילו והן במספרם.
 
כוריאוגרפיה מוזיקלית - יש להעריך את הקשר בין סגנון המשחק לבין סגנון המוזיקה. אין לבסס את הניקוד על סגנון מוזיקה אהוב. תרגילים המציגים קשר חזק בין המוזיקה לבין המהלכים יזכו בניקוד גבוה יותר מתרגילים שבהם אין קשר בין המוזיקה ובין המהלכים.
 
זרימה/צורה - כל אחד משני הנושאים יקבל עד 5 נקודות.
 
זרימה/Flow - יש להעריך את הזרימה המודגמת ע"י הקבוצה. על השחקנים לבצע מעט מאוד או לא לבצע כלל הפסקות במהלכים השונים בתרגיל. צריך להיות ברור שהשחקנים יודעים באיזה שלב בתרגיל הם נמצאים והיכן הם אמורים להיות ממוקמים. תרגיל שאינו מסודר או מבולבל לא יזכה בנקודות.
בנוסף, יש להתחשב בזרימה המודגמת ע"י כל אחד מחברי הקבוצה. למשל, מעבר חלק בין תפיסה לזריקה יכול להיות מזוכה בנקודות בתת קטגוריה זו.
 
צורה/Form - יש להעריך מצבי גוף מרשימים או מלאי כוונה. יש לנקד בהתאם תרגילים המדגישים שליטה בגוף בניגוד לתרגילים המציגים מצבי גוף מרושלים. יש לשים לב שלא להעדיף סגנון אחד על משנהו. ישנם מרכיבים שונים שבהם יש להתחשב במהלך עבודה עם הצלחת כמו למשל מיקום זרועות ורגליים, איזון טוב ועוד. אין להעניש שחקן על מבנה גוף שאינו אטרקטיבי.
לדוגמא: מצב אצבעות רגליים שיזכה בנקודות הוא ביצוע point. גם מצבים אחרים יכולים לזכות בנקודות כל עוד הם מתאימים להגדרה של "אטרקטיביות או התכוונות מראש"
 
התרשמות כללית - יש לחשוב כיצד נראה התרגיל כולו. האם הקבוצה הצליחה ליצור רושם אומנותי מספק או שיצרה תגובה רגשית טובה. יש לזכור שגם קבוצה שלא יצרה תרגיל שמח או נעים יכולה להיות מצליחה ברמה האומנותית.
ביצוע
 
כללי - יש להעריך עד כמה בוצע התרגיל בצורה חלקה וללא שגיאות. יש להיות נוקשים בדרישות הביצוע ולהיות עקביים בניקוד. הניקוד מתחיל ב-10 נקודות ויש להוריד ניקוד על טעויות כאשר הן מבוצעות. כל שופט ינהל מעקב אחר שגיאות חמורות, שגיאות גדולות, בינוניות וקטנות. בסיום התרגיל, יש לחבר את ההורדות ולחסר את המספר מתוצאת ה-10.
 
סוגי שגיאות - ישנם 4 סוגי שגיאות בקטגורית הביצוע:
 
שגיאה חמורה - טעויות שמפריעות לתרגיל בצורה קיצונית כמו למשל זריקה שאינה מבוקרת, הפסקה מביכה בתרגיל או אירוע שמסכן את הצופים. על השופטים להקפיד ולקבוע שגיאה כחמורה רק במקרה שבו הקהל אכן בסכנה. תפיסות שמבוצעות ליד הקהל יכולות להגדיל את הריגוש בתרגיל ללא צורך סיכון הקהל. הורדה של 0.5 לשגיאה.
 
שגיאה גדולה - כל הפלה בביצוע תרגיל נחשבת בד"כ לשגיאה גדולה. יתכן כמו-כן שלא תתרחש הפלה, אבל השגיאה גרמה לפגיעה בזרימת התרגיל שהיא מוגדרת כשגיאה גדולה. השהיות גדולות בתרגיל יסומנו כשגיאה גדולה. זריקות פראיות יכולות גם כן להופיע כשגיאה גדולה ולא כשגיאה חמורה. הפלות שלא פוגעות בזרימת התרגיל יכולות להיחשב כשגיאה בינונית או קטנה ולא כשגיאה גדולה. הורדה של 0.3 לשגיאה.
 
שגיאה בינונית - שגיאות בינוניות יכולות לכלול הפלות שבהם השחקן ממשיך בזרימה ללא היסוס או צורך בהצלה. הפסקות אחרות כמו תנועות גוף חריגות או הפרעות בתרגיל יכולות גם כן להחשב כשגיאה בינונית. הורדה של 0.2 לשגיאה.
 
שגיאות קטנות - שגיאות קטנות אך ניכרות שמשפיעות על זרימת התרגיל. שגיאות אלו יכולות להיות תנועת צלחת בלתי מכוונת, שליטה מוזרה בגוף או שבירת רצף התרגיל. הורדה של 0.1 לשגיאה.